Børnesyn og pædagogik
Her kan du læse om det pædagogiske arbejde i Toftekær.
Toftekærs børnesyn er baseret på, at alle børn er kompetente med muligheder og ressourcer, der gør dem til aktive deltagere i forhold til deres egne læreprocesser og deres omverden.
Vi har fokus på at støtte børnenes dannelse til selvstændige mennesker, som kan mærke egne behov, sige til og fra, indgå i sociale fællesskaber, udvise empati, hjælpe hinanden, forhandle, samt indgå kompromisser og løse konflikter på fredelig vis.
Vi tilstræber et miljø, hvor børn har indflydelse på deres liv og anerkendes for deres bidrag til fællesskabet; et miljø hvor børnene får mulighed for at udvikle sig, så de kan handle, vælge og agere i deres hverdag i institutionen.
Et sådant miljø kræver gensidig accept og anerkendelse, at børnene mødes af voksne, som understøtter børnene med rummelige handlemønstre og anerkendelse, så vil børnene kunne spejle sig selv i de voksne på en sådan måde, hvor læring og selvværd knyttes sammen.
Vi prioriterer legen højt, da børnene i leg får mulighed for at øve rigtig mange kompetencer - herunder selvhjulpenhed.
Vi prioriterer kommunikation og sprog højt og arbejder med sproget på mange forskellige måder og sætter ord på ting i børnenes hverdag.
Vi tror på at:
- Børn udvikler sig fra der, hvor de er og vi tror på, at de gør det bedste de kan.
Vi tilrettelægger praksis, så alle børn kan rumme hverdagens forskelligheder. - Vi har høj faglighed, er åbne for ny viden og har mod på og lyst til at bruge os selv i
pædagogisk udvikling.
Vi dygtiggør os i fællesskab - Forældre er vores vigtigste samarbejdspartnere.
Vi ved meget, men I kender jeres børn bedst,
Hvad kan vi? Hvad kan I? Og hvad kan vi sammen for jeres børns bedste?