Gå til hovedindhold

Toftekærs kulturprofil

I Børnehuset Toftekær har vi en kulturprofil, hvor vi arbejder pædagogisk med forskellige kulturelle udtryksformer. Vores udgangspunkt er historiefortællinger, da alle kulturelle oplevelser indeholder en fortælling og alle uanset baggrund kan bidrage til skabelsen af en fortælling. Derfor arbejder vi også på tværs af aldersgrupper, da vi mener at vi alle kan lære noget af hinanden. Vi kan meget hver især, men sammen kan vi endnu mere.

Indhold

    Den 1. september 2023 fejrede vi åbningen af vores kulturprofil med en kulturfest, hvor vi sammen med forældre og børn hyldede alle de forskellige kulturer, vi har i Toftekær. Forældrene bød ind med forskellige traditioner og nationaldragter fra deres hjemland. Alle som deltog medbragte en madret fra deres hjemland til en buffet og vi lavede forskellige traditionelle aktiviteter som for eksempel henna og makedonsk dans.

    I vores kulturprofil er omdrejningspunktet nemlig, at der skal være deltagelsesmuligheder for - og plads til - alle børn.

    Vi arbejder pædagogisk med fortællinger som redskab, da vi i fortællingernes magiske rum kan inddrage alle børnene uanset forudsætninger. Fortællinger er for os alt, som har med kultur at gøre - det kan være billeder, historier, teater, sange – alt hvor der er en begyndelse og en slutning.

    Vi planlægger forskellige aktiviteter med fokus på, hvad vi kan bidrage med til hinanden og ser mangfoldigheden i institutionen som en kæmpe inspiration til at lære andre kulturer at kende. Vi inddrager forældrene, når vi oplever det relevant i vores bestræbelse på at se potentialet i vores forskelligheder.

    Vi søger at skabe et pædagogisk læringsmiljø, hvor børnene får mange kulturelle oplevelser - både som tilskuere og aktive deltagere - hvor de får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier samt får stimuleret deres engagement, fantasi og kreativitet.

    Vi laver forskellige tema-eftermiddage, hvor vi inviterer forældrene ind for at være med, det kan for eksempel være i forbindelse med et kompetence-forløb eller i forbindelse med forløb med lokale aktører, som eksempelvis bibliotek eller stadion.