Gå til hovedindhold

Fra børnehave til skole/SFO

Vi er optagede af at skabe gode sammenhænge for børn og deres forældre, når der sker skift til noget nyt.

Indhold

    I Toftekær arbejder vi med at gøre de kommende skolebørn klar til SFO, det sidste år af deres børnehavetid. Vi støtter børnene i blandt andet at øve sig i at modtage en kollektiv besked, at kunne koncentrere sig og kunne færdiggøre en opgave, samt magte at kunne begå fejl.

    Til at starte med får de lov til flere ting, for eksempel at være alene på legepladsen eller i vores bevægelsesrum for at lære at tage ansvar, hjælpe hinanden, hente en voksen, hvis der opstår konflikter eller øve sig i selv at klare konflikter.

    Vi arbejder meget med selvhjulpenhed, hvor børnene blandt andet øver sig i at tørre sig selv efter toiletbesøg og selv tage tøj/sko på.

    Vi arbejder med sociale- og følelsesmæssige kompetencer, hvor børnene øver sig i at løse konflikter, hjælpe hinanden, kunne tage initiativer og kunne komme videre efter en konflikt (være robust).

    Især den sidste tid inden SFO-start laver hold 1 (de 5/6-årige) flere aktiviteter sammen. Det er forskellige førskoleopgaver som for eksempel kan indeholde noget med tal og bogstaver.

    Vi har særlige aktiviteter for før-skolegruppen, som skal forberede dem til SFO og skolelivet:

    • Cykelture, hvor de øver at cykle på række, selv låse cykel op og i, tage cykelhjelm korrekt på.
    • Regellege, hvor der i højere grad for de større børn er en forventning om, at de kan følge legens regler, magte at tabe eller ikke at blive valgt til en bestemt rolle.
    • Løse skolelignende opgaver, for eksempel farvelægge efter numre, få en bunden opgave, såsom at tegne sig selv og/eller sin familie eller tegne som afslutning på dialogisk læsning; øve at skrive og
      genkende sit navn.
    • Øve at række hånden op, vente på tur og ikke svare for de andre.
    • Børnene guides og støttes til at øve sig i at løse konflikter.

    De er på mange ture ud af huset - cykelture, museumsture og ture i lokalområdet.

    I foråret er der flere aktiviteter, som skal give børne et kendskab til mulige kommende klassekammerater:

    • Idrætsdage - sammen med de andre institutioner i området.
    • Besøg på børnenes kommende SFO'er og skoler, hvor de møder kommende klassekammerater.
    • Vi arrangerer en hemmelig tur den sidste uge, de er i børnehaven.